T.O.′s fiets(verbeter)plekken
laatste wijziging: 2 september 2014 in Leuvenlaan5


Start
⇒De_Bilt
⇒IJsselstein
⇒Maarssen
⇒Soesterberg
⇒Utrecht_Centrum

Utrecht_De_Uithof⇒
Bolognalaan [?]
Heidelberglaan [!]
Leuvenlaan1 [!]
Leuvenlaan2 [#]
Leuvenlaan3 [?]
Leuvenlaan4 [?]
Leuvenlaan5 [?]
Leuvenlaan6 [i]
Universiteitsweg [?]
Universiteitsweg2 [!]
Universiteitsweg3 [?]
Universiteitsweg4 [?]

⇒Utrecht_Leidsche_Rijn
⇒Utrecht_NoordOost
⇒Utrecht_NoordWest
⇒Utrecht_Overvecht
⇒Utrecht_Rijnsweerd
⇒Utrecht_West
⇒_In_het_donker

openstaand

Universiteitsweg_20120117_2a.jpgUniversiteitsweg_20120117_3a.jpg
oversteekpunt Universiteitsweg in Hoofddijk, 17 januari 2012


17 januari 2012
De Hoofddijk is zeer oude weg, het behouden waard. De uitleg van De Uithof heeft vrijwel geen rekening met die al aanwezige structuren gehouden. Hierdoor is de Hoofddijk moeilijk terug te vinden maar nog steeds intensief in gebruik door fietsers. Daarom is ook het oversteekpunt op de Universiteitsweg erg belangrijk. In de spits is het echter een gevaarlijk oversteekpunt geworden. Vooral de tweede foto, genomen tijdens het allerlaatste staartje van de ochtendspits, laat goed zien dat er voortdurend auto′s met een kort interval ertussen blijven aankomen. De effecten van het verkeerslicht bij het WKZ zijn hier nog goed merkbaar.
Bovendien wordt overwogen om deze oversteek op te heffen bij de reconstructie van de aansluiting van de Leuvenlaan (zie Universiteitsweg). De borden waarschuwen de automobilist wel, maar dat heeft geen enkel effect op hun gedrag. Dat hoeft ook niet: ze hebben immers voorrang. Hoe vervelend dan ook, maar in de huidige situatie hebben extra waarschuwingsborden voor de fietser waarschijnlijk meer effect.
Er schijnen reeds meerdere ongelukken te zijn gebeurd. In 2011 is hier tenminste een fietser zwaargewond geraakt. Eigenlijk is er maar één goede oplossing: maak van heel de Uithof een 30 km-zone. Het autoverkeer overheerst nu te sterk in een gebied wat veel meer een verblijfskarakter begint te krijgen.

universiteitsweg.gif