T.O.′s fiets(verbeter)plekken
laatste wijziging: 11 januari 2013 in Oude_Utrechtseweg


Start
⇒De_Bilt

IJsselstein⇒
Oude_Utrechtseweg [?]

⇒Maarssen
⇒Soesterberg
⇒Utrecht_Centrum
⇒Utrecht_De_Uithof
⇒Utrecht_Leidsche_Rijn
⇒Utrecht_NoordOost
⇒Utrecht_NoordWest
⇒Utrecht_Overvecht
⇒Utrecht_Rijnsweerd
⇒Utrecht_West
⇒_In_het_donker

openstaand


Grotere kaart weergeven

27 november 2011
De Oude Utrechtseweg is, inderdaad, een oude weg naar Utrecht langs de Hollandse IJssel. Deze weg is tegenwoordig afgesloten voor alle koetsen en moderne varianten daarvan, met uitzondering van een heel klein beetje bestemmingsverkeer. Een goede en fraaie fietsverbinding tussen Nieuwegein en IJsselstein en passage voor grote barrières Weg der Verenigde Naties en A2. Best wel belangrijk dus. Fiets je daar nietsvermoedend in het donker richting Nieuwegein, springen daar op het stukje tussen die twee verkeersaders volkomen onverwacht, net na een bocht, zonder wegmarkeringen, ineens paaltjes op de weg op. Groen uitgeslagen en dus slecht reflecterend. Dit vraagt om ongelukken.
IMG_1569a.jpgIMG_1573b.jpg
De foto′s zijn gemaakt in westelijke richting.

3 april 2012
Een inwoner van IJsselstein schreef:
In de wintermaanden zijn de paaltjes weggeweest. Maar 't is lente in IJsselstein, de fietspaaltjes steken hun kopjes weer boven het asfalt. Zo ook op deze plaats, maar dit keer staat er een paaltje dat niet meer groen uitgeslagen is, maar gewoon niet retroreflecterend. Het gaat kortom van kwaad tot erger.
Overigens zijn alle standaard-fietspaaltjes in IJsselstein volgens mij niet voorzien van reflectie.

15 oktober 2012
Dezelfde inwoner heeft de uitdaging opgepakt. De eerste reactie valt nog niet mee.
From: "info" < in...@ijsselstein.nl >
Subject: paal Utrechtseweg
Date: 9 oktober 2012 12:15:52 CEST
To: < ...@xs4all.nl >

Geachte heer (...),

Naar aanleiding van uw klacht over de palen op de Utrechtseweg, kunnen wij u het volgende meedelen.

De middelste paal op de Utrechtseweg hoeft niet te worden voorzien van reflectie, aangezien deze ruim voldoende word aangelicht door de lichtmast die ter plaatse(naast) van bewuste afzetting staat.
Deze lichtmast is dan ook bewust op deze plek geplaatst.
Verder is het zo dat fietsverlichting over het algemeen te zwak is en niet ver genoeg weg straalt om het gewenste reflecterende effect te krijgen.

Wij hopen u hiermee voldoende ge´nformeerd te hebben, mocht u naar aanleiding van deze mail nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met dhr. (...), telefoonnummer 030 (...).

met vriendelijke groet,

(...)

----------------------------------------------
Verkeerskundige uitvoering/Werkvoorbereider
Afdeling Realisatie & Beheer
----------------------------------------------

23 oktober 2012
Inmiddels is de lamp bij het paaltje defect en het paaltje fietsend richting Nieuwegein helemaal niet te zien. Foto's van die situatie zijn hier te vinden.
From: "info"
Subject: kapotte lichtmast
Date: 22 oktober 2012 09:18:00 CEST
To: <...@xs4all.nl>

Geachte heer (...),

Naar aanleiding van uw 2e mailtje ben ik zelf ook nog even buiten op een donker tijdstip wezen kijken en heb geconstateerd dat de lichtmast die de paal en directe omgeving moet verlichten, kapot is. Ik moet dan ook toegeven dat de rood/witte afsluitpaal momenteel zonder goede verlichting, minder goed zichtbaar is en heb deze kapotte lichtmast vanmorgen dan ook meteen doorgegeven aan Citytec(openbare verlichting), met het dringende verzoek deze met spoed te herstellen.
Verder heb ik nog navraag gedaan bij de politie en zij geven aan dat dit punt niet als gevaarlijk bij hun bekend staat.(geen klachten en gelukkig ook geen aanrijdingen)

Met het spoedige herstel van de lichtmast hopen wij dat de situatie dan ook binnenkort weer zoals vanouds = goed zichtbaar is.

Wij hopen u hiermee voldoende ge´nformeerd te hebben, mocht u naar aanleiding van deze mail nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met dhr. (...), telefoonnummer 030 (...).

met vriendelijke groet,

(...)

-------------------------------------------
Verkeerskundige uitvoering/Werkvoorbereider
Afdeling Realisatie & Beheer
-------------------------------------------

8 november 2012

De inwoner uit IJsselstein ontvangt een vervolgantwoord van de gemeente naar aanleiding van de foto′s.
Geachte heer (...), beste (...),

Hartelijke dank voor je zeer duidelijke en informatieve mail, en het zeer gedegen en uitgebreide onderzoek, waarbij zo te zien veel tijd en aandacht aan besteed is.
Verder heb ik (als iemand die zelf ook de nodige uurtjes op de racefiets doorbrengt) met interesse kennis genomen van jullie fietserssite, hieruit blijkt wel hoe moeilijk het is om het ideale fietspad in te richten en af te schermen voor voertuigen die je er niet wil hebben, maar dat even ter zijde.

Ik heb je fotoserie met grote aandacht bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen, dat nu de straatverlichting weer functioneert, de paaltjes weer zichtbaar zijn en dat de reflectorstrips maar een beperkte meerwaarde hebben t.a.v. de zichtbaarheid van de afsluiting.

Zoals al eerder aangegeven zijn bij ons, maar ook bij de Politie geen klachten en/of ongevalllen(gelukkig) bekend. Dit wil niet zeggen dat er niets verbeterd kan worden aan de situatie in het donker. In dit specifieke geval, waarbij de afsluiting d.m.v. de paaltjes word verlicht door een lichtmast met SOX lampen(zgn. oranje verlichting, waarbij niet of nauwelijks kleurherkenning mogelijk is), gaan wij onderzoeken of de verlichting van de betreffende lichtmast niet kan worden vervangen, door een armatuur die helder wit licht uitstraalt waarbij kleur herkenning weer mogelijk is.
Door deze maatregel bereiken wij mogelijk een meer duurzame oplossing, die ook als resultaat heeft, dat door een andere kleur(wit), de afzetting meer opvalt t.o.v de overige lichtmasten(oranje). de attentie kleuren rood/wit zullen hierdoor weer als zodanig herkenbaar zijn.

Volgende week hebben wij een overleg met CityTec (openbare verlichting) en daarbij zal ik een verzoek neer leggen om te kijken wat het kost om van deze specifieke lichtmast, de armatuur te vervangen, door ÚÚn met een andere kleur lamp.
Ik zal je van de resultaten van dit overleg op de hoogte brengen, mocht je verder nog vragen hebben dan kan je altijd contact opnemen onder 030 6(...).